De Teletron T813S is een mobilofoon die vroeger in stad- en streekbussen werd gebruikt. De complete set bestaat uit 3 dozen die op een grote montageplaat bevestigd zijn. De afmetingen van het geheel bedragen (geschat) 15 x 8 x 60 centimeter. Hierbij zijn dan niet het bedieningskastje en het doosje voor montage van de diverse kabels inbegrepen.
Door een goede aktie van een aantal amateurs is een groot aantal van deze mobilofoons beschikbaar gekomen voor een zeer vriendelijke prijs, namelijk 40 gulden. Voor meer informatie heb ik op mijn ham-page een link staan.
De Teletron is nogal makkelijk te modificeren voor 1-kanaals gebruik, maar er zijn ook mogelijkheden genoeg om het apparaat van een display te voorzien en door middel van een microprocessor te besturen. Ik heb de mijne op 1 frekwentie afgestemd voor packetgebruik, de andere T813 (ik heb er 2 gekocht) ligt nog op zolder, die modificeer ik later nog.
De T813S die nu werkend in de shack staat, staat afgestemd op 144.8375. Dit is natuurlijk een packetfrequentie volgens het nieuwe bandplan en daar gebruik ik hem dan ook voor. Om e.e.a. aan te kunnen sluiten staat er een ombouwbeschrijving in de blauwe boeken die je bij de mobilofoon kunt kopen. Helaas staan er wel wat foutjes in dit boek, waardoor de kans op slagen een stuk kleiner is dan gewenst.
Ik ben er vanuit gegaan dat de modem direct aan de modulator en demodulator aangesloten wordt en heb daar mijn ombouw ook op gebaseerd. Je hebt dan ook maar 1 van de 3 dozen nodig en dat scheelt flink in de benodigde ruimte. De aangesloten modem is een 1k2/4k8 duomodem van DDS Electronics. Deze modem had ik nog over na een experimentje en stond eigenlijk stof te happen in een hoekje.
Als je zonder meer 13.8V aansluit via de 15-polige plug achterop de zender zal hij niet werken, aangezien er ook nog een spanning van 10 Volt voor de interne logica nodig is. Deze heb ik intern gemaakt met een 7805 met 3 LED's in de massaleiding (dit had ik nog liggen). Koeling is hierbij niet nodig. Deze 10 Volt kan intern op de 15-polige aansluiting gesoldeerd worden. Vergeet ook niet een zekering en een diode antiparallel aan de voedingsspanning te hangen. Bij mij zit alles aangesloten met banaanstekkers en een foutje is tenslotte makkelijk gemaakt.
Verder staat er in de ombouwbeschrijving een NPN-transistor getekend bij het PTT-circuit terwijl het een PNP moet zijn. Dit staat wel juist aangegeven in de ombouwbeschrijving die in PI8ZAA te vinden is en zal ongetwijfeld in de nieuwere revisies van de ombouwbeschrijving aangepast zijn. Verder zijn niet alle modems voorzien van een C aan de uitgang waardoor er +10V DC op de MOD-aansluiting staat. Dit was er de oorzaak van dat mijn modulatie in eerste instantie niet goed te krijgen was. Gelukkig zag PE1RPH (die me geholpen heeft met de modificatie) wat er aan de hand was en zo was e.e.a. toch nog snel opgelost. Mocht je zelf een C willen plaatsen, maak hem dan groot genoeg en wel minimaal 150nF.
De volgende stap was het afregelen van de modems. De 4k8 modem en de DCD kreeg ik niet goed omdat de spanning van de demodulator van de T813 nogal hoog is (of misschien mijn modem nogal gevoelig). Ik heb toen een potmeter van 25K genomen en die als instelbare spanningsdeler aangesloten aan de ingang van de modem. De eerste opamp van de modem liep na afregeling niet meer vast en ook de DCD werkt prima nu.
De eerste verbindingen zijn inmiddels gemaakt, ook over wat grotere afstand maar helaas alleen nog maar met 1k2 vanwege het gebrek aan 4k8 stations op 2 meter. Bij het testen ging er wel iets mis. De tantaalcondensator die op de eindtrap zit (naast de stuurtor, bijna tegen de koelplaat aan) werd waarschijnlijk te warm (de zender was ruim een half uur bijna continu in de lucht en al behoorlijk warm) en klapte uit elkaar. Hierdoor ontstond er een sluiting en de zekering begaf het. Na vervanging van de C en doormeten van eventueel beschadigde onderdelen werkte alles weer, alleen waren er diverse onderdelen een beetje zwart door het korte binnenbrandje. Let dus wel op dat deze C een beetje van de koelplaat afgebogen wordt. Overigens zit er wel een thermische beveiliging op de eindtrap volgens het schema, maar die was volgens mij nog niet ingekomen, en aangezien ik geen powermeter aangesloten heb kon ik ook niet zien of het vermogen eventueel al teruggeregeld was.
De directe oorzaak van het defect was natuurlijk de warmte, maar condensatoren die lang niks hebben gedaan hebben wel vaker de eigenschap om door te slaan, waarbij met name tantaalelco's wat meer risico lopen. Inmiddels heb ik een CPU-koelertje op de koelplaat aan de buitenzijde geschroefd en deze op 10 Volt laten lopen. Waarom 10 Volt? Nou, anders hoor ik het ding een beetje draaien en die 10 Volt was toch al voorhanden. Natuurlijk kan hiervoor ook een temperatuurregeling komen, die bouw ik later nog in.
1200 baud werkt perfect, maar ik heb nog geen enkele 4k8 connect gehad. Natuurlijk kan dit aan de ombouw of afregeling liggen, maar ik denk dat er bijna niemand 4k8 doet op 2 meter. Zodra er tegenstations zijn met 4k8 zullen de resultaten hier getoond worden.
De andere T813 wordt op dit moment omgebouwd door PE1RPH (april 1998). Deze zal in de auto komen. De besturing gaat geschieden met een PIC-processor. Er komt een 2-digit display op waarop de kanalen (160 stuks) hexadecimaal getoond worden. Een klein tabelletje achter mijn zonneklepje zal de meest bekende frequenties en de daarbij behorende hex-codes tonen. Door middel van up- en down-toetsjes kan ik de gewenste frequentie kiezen. Ik verwacht dat dit omstreeks mei 1998 gerealiseerd zal zijn.